Последно посещение: Чет Окт 19, 2017 8:01 pm Галерия Галерия   Дата и час: Чет Окт 19, 2017 8:01 pm




 [ 29 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3  Следваща
Кухнята на Древния свят 
Автор Съобщение

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Кухнята на Древния свят
Библейската кухня



Хранителният регламент в Стария Завет



...Почти всяка религия в стремежа си да подреди и подчини живота на своите последователи налага някакви ограничения в храненето. Чрез тях божеството разделя света на познаваем и непознаваем, чист и нечист, разрешен и забранен. Тези ограничения обикновено се изразяват в частично или пълно въздържание от храна за определени периоди (пост), пълна забрана на определени храни и технологии, строги правила при тяхното поднасяне и съчетаване.

Библията е най-изразителен пример за подобни многобройни хранителни регламенти. В Стария завет в особено голяма степен взаимоотношенията между Бога и "неговия народ" са опосредствани от трапезата и отношението към нея. От Първата Мойсеева книга "Битие" до последната - "Апокалипсиса", отношението към храната е в процес на постоянно развитие. Всеки нов завет, който Бог сключва с хората, е пречупен и през храната.

В началото Бог разрешава на Адам и Ева само растителна храна. "Ето, давам ви всякаква трева, що дава семе, каквато има по цялата земя, и всякакво дърво, чийто плод е дървесен и дава семе - това ще ви бъде за храна" (Бит. 1:29). След Потопа на трапезата на човеците се появява месото.

По-рано това не е регламентирано изрично, въпреки че Авел бил пастир и трябва да се предполага, че се е хранел с месо и мляко, а освен това сам Господ "погледнал благосклонно" на неговите дарове.

На Ной и неговите синове Господ казва: "Всичко що се движи и живее, ще ви бъде за храна; като злак тревист давам ви всичко; само плът с душата й, сиреч с кръвта й, не яжте." (Бит. 9:3-4) Така библейското меню чувствително се разширява, но се появява и едно ограничение. Забраната да се яде кръв е повторена многократно в Мойсеевия закон. Тя произтича от схващането, че в кръвта е скрита душата на всяко живо същество, а тя принадлежи на Бога. Тази забрана винаги е била сърцевина на еврейския хранителен закон Кашрут.

Заедно с месото Бог дава на човека лозата и виното, което по-късно също става обект на множество ограничения. Ной е първият лозар и винопроизводител. Преди Потопа Бог нарежда на Ной да събере в ковчега си от всички "чисти" и "нечисти" животни, без да уточнява кои точно са едните и другите. По-късно, след извеждането на евреите от Египет, това е направено с най-пълни подробности.

На Мойсей Бог открива "чистите" животни, които евреите могат да ядат, и "нечистите", които са забранени. "Яжте всеки добитък, който има раздвоени копита и на копитата - дълбок разрез, и който преживя." (Лев. 11:3) След това са отделени камилата, скокливата мишка, заекът и свинята като нечисти и поради това забранени за храна, защото не отговарят на едно от двете условия - или не са чифтокопитни, или не преживят.

"От всички животни, които са във водата, яжте тия, които имат пера (перки) и люспи във водата, моретата, или в реките; тях да ядете. Всички пък плаващи във водата и живеещи в нея, било в морета, било в реки, които нямат пера и люспи, мръсни са за вас. Те трябва да бъдат мръсни за вас, месото им не яжте и от труповете им се гнусете." (Лев. 11:10-11) Така извън рибното меню се оказват всякакви морски деликатеси като раци, омари, сепии, октоподи и всички хрущялни риби от рода на есетрата.

При птиците не е посочен точно признак, по който да се различават чисти от нечисти, но забранените за храна са изброени: орел и морски орел, сокол, "всякакъв гарван с породата му", камилска птица, кукумявка, чайка, ястреб, бухал, рибар и ибис, лебед, пеликан, щъркел, папуняк и прилеп. Ясно е, че става дума за грабливи и плътоядни птици.

Сред насекомите като чисти и годни за храна са посочени само няколко вида скакалци. Всяко друго насекомо, както и влечуго, е нечисто и забранено за ядене.

Така заедно с десетте божи заповеди по пътя към обещаната земя, в която ще тече мед и масло, Мойсей получава и една твърде детайлна диета, чието нарушаване е считано за точно толкова греховно и страшно, колкото и всяко друго отклонение от догмата на вярата.

След извеждането от Египет Бог в най-пълни детайли разкрива правилата, по които трябва да се приготвят неговите жертви, как да се прави пасхалното агне и безквасните хлябове, които да напомнят за края на робството. (Изх. 13:6-7)

В Мойсеевия закон няколко пъти е подчертано да не се вари яре в млякото на неговата майка. (Изх. 23:19) От тази на пръв поглед странна забрана, която психоаналитици тълкуват като страх от греха на кръвосмешението (кулинарен инцест), произлиза едно основно правило в еврейския хранителен закон - никога да не се съчетават млечни и месни храни. Те не могат нито да бъдат готвени заедно, нито поднасяни заедно. След месна храна трябва да минат няколко часа, преди да се яде млечна. Част от другите хранителни забрани предвиждат да не се яде животно, убито от други животни, да не се яде мърша, да не се яде бедреният нерв на овце, кози и телета. Последното правило е отзвук от битката между Иаков и Ангела. (Бит. 32:33)

Сложните правила на хранене според Мойсеевия закон в миналото включвали и забрана да се яде храна, приготвена от неевреин или животно, убито от неевреин. Като компромис се приемало поне евреин да е участвал или контролирал приготвянето на храната. В тази забрана тълкуватели на Талмуда виждат страх от смесените бракове, усилие за запазване на чистотата на племето, доколкото общото хранене може да бъде стъпка към някаква взаимност.


Какво все пак са яли древните жители на Израил и Иудея?
Археологически проучвания сочат, че храната е била предимно растителна. Хлябът бил основно ястие, а месото, яйцата, птиците, рибата и различни плодове и зеленчуци - допълнително. Хляба (квасен и безквасен) приготвяли от счукано в хаван или смляно в ръчна мелница жито (пшеница, ечемик, просо). Приготвяли и различни каши на основата на брашно. Към квасните дрожди отношението винаги е било подозрително като към нещо нечисто и разрушително, затова свещените хлябове винаги са безквасни. Хляба изпичали в глинени и каменни пещи или в пепел. Обикновено не го режели с нож, а го чупели.

Най-важни от растителните храни били маслините, гроздето и смокините. От маслините приготвяли зехтин, а от гроздето - вино. В Библията са споменати също нарове, фъстъци, орехи, ябълки, дини, тикви. От зеленчуците най-важни били баклата, грахът и някои други бобови растения, лукът, чесънът, краставиците.

Сред животинските продукти специално място заемали маслото и млякото. Някои допускат и употреба на сирене, но данните са несигурни. Употребявали и пчелен мед, вероятно от диви пчели, който бил знак за сит и доволен живот. Рибите приготвяли печени, варени или осолени. Месото и птиците най-често били варени. Само пасхалното агне задължително било изпичано цяло.

Основната подправка била солта, но в Библията са споменати също копър, кориандър, кимион и други ароматни треви. Трапезата понякога била разнообразявана от дивеч - сърни, елени, фазани и др.

Сложните старозаветни хранителни закони често са били предмет на различни коментари. Някои ги схващат като изпитание за силата на вярата, други откриват в тях задравословни хигиенни норми, трети - начин да се изолират евреите от езичниците. Последното може би е най-важно.

Храната винаги е била код за идентифициране на общността. По тази причина чужденците, когато описват своите приключения из чуждите земи, никога не пропускат да разкажат за храната на "другите". Различията между културите най-отчетливо присъстват на трапезата.

Мойсеевият хранителен закон е един начин след излизането от Египет евреите да се отделят от останалите семитски племена. Това отделяне е логична част от библейското повествование. Самото сътворяване на света е поредица от разделения. Първо светлината от тъмнината, сушата от водата, чистите животни от нечистите, юдеи от неюдеи и т.н. И в този ред може би е дошло време за отделяне на Америка от Европа.

В Стария завет храната е заредена със страха от проклятието заради първородния грях, който впрочем е свързан с нарушаване на хранителна забрана - да не се яде от дървото на познанието.



В Новия завет отношението към храната е друго. Тя е освободена от повечето старозаветни забрани. Христос засипва пропастта, която иудейският хранителен закон изкопал между евреи и езичници, като казва: "Не това що влиза в устата на човека го осквернява, а това що излиза от устата на човека го осквернява."

Разделението "чисто" - "нечисто" преминава в духовна плоскост, при което храната става само една метафора.


www.Pravoslavieto.com




_________________
i`m gonna tell God everything


Пон Авг 06, 2012 1:50 pm Профил Галерия на потребителя
Sorceress
Sorceress
Аватар

Регистриран на: Пон Яну 05, 2009 8:38 am
Мнения: 17144
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: Кухнята на Древния свят
Цитат:
други откриват в тях задравословни хигиенни норми


Това е и моето мнение. Не би била Библията Книга на книгите, ако не съдържаше мъдростта на предците. Не само храненето("кашер" означава "удобен", "подходящ"), но и обрязването на мъжете е във връзка с климата.
Разбира се всеки има право да тълкува ограниченията както пожелае.

Малко за древнотракийската кухня. А тя е много богата:
Месо(от домашни животни и дивеч), птици, хляб, мляко, масло, плодове и ядки, зеленчуци, вино, бира, подправена с шафран(още тогава е била известна тази скъпоценна подправка), вино, медовина.
Бирата е правена от ечемик.
Траките много тачели чесъна. Познавали и използвали моркова, целината, лапада, киселеца, зелето, ядливите гъби... Подправките, които слагали в блюдата са: мащерка, копър, мента, дивисил, дафинов лист.

Агнешко задушено с леща
( древнотракийска рецепта) :)
Месото се овкусява с подправките и после се пече в глинен съд с похлупак с малко вода. Отделно се сварява леща с много лук, чесън и подправки и когато месото е готово, при него се изсипва лещата и се оставя още малко на огъня, за да се смесят вкусовете.

_________________
Идиотите са мъдро творение на природата, което позволява на глупаците да се мислят за хитри - Андрей


Вто Авг 07, 2012 2:57 pm Профил Галерия на потребителя

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Кухнята на Древния свят
Цитат:
обрязването на мъжете е във връзка с климата.

няма да говориш на масата такива работи, ей! :ikillyou: :satisfied:

така, първият ми опит е готов. :muscle:

Една от най-старите запазени готварски книги в историята на човечеството, вдъхновяваща и до днес много експерти и експериментатори -

"De re coquinaria"

Книгата описва староримската кухня от възникването и в архаичните времена та до многообразието на един Marcus Gavius Apicius, живял и творил преди около 2000 години и за който се казва, че е бил най-малкото един "Пол Бокюз" за онова време.


Плиний-стари пише за него, че е най-разточителният разсипник и за всякакъв вид лукс роден, а Сенека разказва че след като пропилява 100 милиона сестерции за кулинарни удоволствия и му остават "САМО" още 10 милиона, от страх че няма да има вече лукса на който е свикнал се самоубива с отрова след един последен прощален гуляй.

Точно на него трябва да благодарим за десетте тома "De re coquinaria" съдържащи най-вкусното от римската антика.

Книгата която е успяла да стигне до нас е от края на третото или началото на четвъртото столетие, и посочва Апиций като свой автор.

До тук добре. Проблемът е обаче, че той е съвременник на Август и Тиберий и е готвил вкусотийките си още през първото столетие на нашето летоброене.

Както и да е, историята е много стара и доста неясна. Някои мислят, че книгата е подписана от негово име само в негова чест, а други пък че великият готвач е написал всъщност само два тома, а останалите са добавени по-късно от неговите последователи.

Рецептите са напълно автентични, и от тях има все още какво да научим.

В "Римска готварка книга" са посочени също и следните източници:



Marcus Porcius Cato Censorius (234-149г. преди Христа) наречен Старият. Римски пълководец, летописец и държавник. Написал "De re agricultura" (Въведение в селското стопанство), което е най-старото и напълно запазено писание в проза, донесло ни много важна информация за културните растения по онова време.



Publius Vergilius Maro (70-19г. преди Христа) /Вергил. Най-известният поет по времето на Август. От него е предадена рецептата за Moretum, която описва сутрешната закуска на един италски селянин и която ще ви покажа като я изпробвам малко по-късно.



Lucius Iunius Moderatus Columella. Живял е около 50г. след Христос и написва по времето на император Клавдий "De re rustica". Една от най-значимите запазени книги за селското стопанство в древноримският свят.



Plinius Maior (23 - 79 г. след Христос) наречен Плиний-старият. След абсолвирането на една типична за онова време военна кариера, се прочува със създаването на "Naturalis Historia" (Природна история"). В тази природонаучна енциклопедия от 37 тома, събира почти всичко известно за природата през онова време. Умира в Stabiae при избухването на Помпей, отровен от серните газове.

Първата рецепта, която пробвах е:

MINVTAL EX PRAECOQVIS
(Фрикасе с кайсии)

Apicius IV, 3, 6

Продукти за 4 порции:

800 гр. свинско месо на едри хапки
200 гр. кайсии
1 клонче копър
3 листенца мента
100 мл. бяло вино
мед, винен оцет, Liquamen (тайландски рибен сос), Passum (вино със стафиди)
3 щипки кимион
сол и смлени черен пипер и зърна кориандър
брашно за паниране или нишесте за сгъстяване на сосчето


Приготвяне:

Пържим месото в зехтин на много силен огън, поръсваме със сол, кориандър и черен пипер, и гасим с виното.

Прибавяме освободените от костилките кайсии с малко рибен сос и ги оставяме да поврат до леко омекване.

Разбъркваме с копър и мента. Прибавяме черен пипер, кимион, мед, ликвамен, пасум и виенен оцет на вкус, и сгъстяваме сосчето.

И ...това е!



_________________
i`m gonna tell God everything


Вто Авг 14, 2012 1:35 pm Профил Галерия на потребителя

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Кухнята на Древния свят
Разделянето на сладки и солени вкусове е започнало едва в края на 18 век.
Преди това са били напълно нормални смесването на вкусовете, както и готвенето на месо и риба с плодове, както и много използване на подправки, вино и мед!


Една от свидетелските книги за римската кухня, за която вече стана въпрос, описва староримската кухня от възникването й в архаичните времена до многообразието на един Marcus Gavius Apicius, живял и творил преди около 2000 години и за който се казва, че е бил най-малкото един "Пол Бокюз" за онова време.
Плиний-стари пише за него, че е най-разточителният разсипник и за всякакъв вид лукс роден, а Сенека разказва че след като пропилява 100 милиона сестерции за кулинарни удоволствия и му остават "САМО" още 10 милиона, от страх че няма да има вече лукса на който е свикнал се самоубива с отрова след един последен прощален гуляй.
Точно на него трябва да благодарим за десетте тома "De re coquinaria" съдържащи най-вкусното от римската антика.


_________________
i`m gonna tell God everything


Сря Сеп 19, 2012 7:51 am Профил Галерия на потребителя

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Кухнята на Древния свят

Patina De Piris

Apicius IV, 2, 35

Десерт от круши

Продукти:

1 кг круши
2 с.л. мед
200 мл Passum (сладко вино)
2 щипки счукан или смлян кимион
Liquamen (или тайландски рибен сос)
Зехтин
4 яйца
Смлян черен пипер
[CENTER]Приготвяне:
Обелваме крушите, изчистваме ги от семките, нарязваме ги на четири и ги варим с пасум, мед, кимион, малко зехтин и рибен сос до пълно омекване.
Пюрираме ги добре с пасатор и ги оставяме да изстинат.
Разбиваме яйцата много добре с миксера и ги разбъркваме с крушовото кремче.
Изсипваме всичко в една добре намазана с масло форма за печене и ги печем похлупени при около 150 C° във фурната. (Сместа трябва просто бавно да съхне)
Пробваме от време на време с клечка, и като видим, че вече нищо не лепне по нея, го изваждаме и поръсваме с черен пипер, защото така е казал Apicius. B)
Намерих и някаква снимка в нета на отделно разливане и изпичане на десерта в глинени купи, което го прави да изглежда по автентичен като се сервира.
Този вторият, с купичките, малко по-различно е приготвил самите круши, което не прави десерта с по-различен вкус. Вместо да ги разбие на пюрере, ги е нарязал на кубчета и се е опитал да запази това им състояние.
[/CENTER]

_________________
i`m gonna tell God everything


Сря Окт 24, 2012 2:20 pm Профил Галерия на потребителя
Аватар

Регистриран на: Сря Май 18, 2011 9:15 pm
Мнения: 884
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: Кухнята на Древния свят
Ераклийоооооо` изготви ли вече сите манджи на съвременния свят та подпука и древните? :lol:
Това свинско дали става със сушени кайсии` че тъкмо имам една торба пресни пресни.

_________________
Още ли е незаконно да се прави аутопсия на жив човек?


Чет Ное 08, 2012 3:25 pm Профил

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Кухнята на Древния свят
според мен - става.
тези, които използвах бяха почти изсушени още на дървото и се получи. :lol:

така древно ми стоеше някак.

_________________
i`m gonna tell God everything


Пет Ное 09, 2012 8:36 pm Профил Галерия на потребителя
Аватар

Регистриран на: Сря Май 18, 2011 9:15 pm
Мнения: 884
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: Кухнята на Древния свят
Искам да ти кажа че ми се получи. :lol: Спестих ментата и добавих повече черен пипер. Дори се издигнах в очитете на гостите си. 8-)

_________________
Още ли е незаконно да се прави аутопсия на жив човек?


Съб Ное 24, 2012 3:22 pm Профил

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Кухнята на Древния свят
радвам се, Хаус. дано усилието си е струвало удоволетворението. и обратното.
а да се види, че и аз мога да го раздавам шахматист :P

_________________
i`m gonna tell God everything


Пон Ное 26, 2012 3:03 pm Профил Галерия на потребителя

Регистриран на: Чет Дек 11, 2008 10:48 pm
Мнения: 13057
(View: Всички /В Темата)


Местоположение: отвъд
Мнение Re: Кухнята на Древния свят
Халата е традиционен еврейски обреден хляб. Приготвя се за шабат,
си
реч всеки петък.



Пакет прясна мая
200гр. топла вода
1/2 чаша мед
1/2 чаша масло


1 супена лъжица сол
500гр. брашно

1 яйце за намазване

Маково семе, сусамово семе и стафиди по желание




Разтваряте маята с половината вода, добавяте меда и брашно, докато стане рядка каша.


Оставяте за 5-10 минути на топло.

Добавяте останалите продукти и меси
те 7 минути.
Втасва 1-2 часа или до двойно увеличаване на обема.
Прави се на салам, като внимателно се притиска, за да излезе въздуха.
Реже се на 6 равни части, които се сплитат на две плитки.

Оставя се да втаса още 30 минути.

Разбърквате яйцето с малко хладко мляко, мажете плитките и поръсвате едната с мак, другата със сусам.
Печете в загрята фурна на 180гр. за 15-20 минути.
По желание рецептата може да се приготви и с 3-4 яйца и малко повче брашно, което повече наподобява козунак

_________________
i`m gonna tell God everything


Нед Дек 23, 2012 8:02 pm Профил Галерия на потребителя
 [ 29 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3  Следваща


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: CommonCrawl [Bot] и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
Powered by phpBB , Almsamim WYSIWYG © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Превод: Ioan Arnaudov