Последно посещение: Вто Сеп 26, 2017 11:05 am Галерия Галерия   Дата и час: Вто Сеп 26, 2017 11:05 am




 [ 57 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5, 6  Следваща
За Православието по студентски 
Автор Съобщение
Аватар

Регистриран на: Вто Дек 16, 2008 6:45 am
Мнения: 3073
(View: Всички /В Темата)

Мнение За Православието по студентски
Така де, каква ще съм принцеса, ако не продъня главите на лебедите с това, което чета.
Пък и трябва някъде да възкликвам, като ми дойде в повече прочетеното.

Бе сигурно ако не беше "койне"-то на Тото нямаше да се реша да отворя тема чак. :lol:
Та, ако имате нещо против темата, обвинявайте Тото. :P

Тук ще си мятам някои теми от лекциите, които особено са ми направили впечатление.
Да не се очаква от мен да имам отговори на всякакви въпроси, защото ако ги имах, нямаше да се запиша да го уча това. 8-)


Сега за странното "койне", което всъщност се произнася "кини". Това е наречие на гръцкия език, вид диалект.

За какво всъщност става дума.

По време на завоеванията на Александър Македонски, гръцкия език постепенно се налага като най-популярния език, ползван във всички земи на Римската Империя. Това е момента, в който елинистичната култура се разпространява широко, класическите елински школи ставата особено почитани и гръцкия е нещо като английския език в наше време.

Народите са си имали техните езици, но при търговски сделки, официалната кореспонденция, в културното си общение и изобщо помежду си масово са контактували именно на гръцки. Както вече споменах "кини" е просто наречие на гръцкия и именно то се е ползвало.

На този език са преведени и всички книги на Стария Завет още преди Христа. Така наречения превод на Седемдесетте или в научната литература наричан Септуагинта.

На същия език са писали и апостолите своите послания и Евангелията, както и всички църковни отци в Апостолския период.

Единствено Евангелието от Матей е написано първо на еврейски, а после веднага преведено на гръцки.

_________________
Нищо прекалено, но всичко докрай!


Нед Фев 27, 2011 11:28 am Профил Галерия на потребителя WWW
Аватар

Регистриран на: Чет Мар 05, 2009 9:59 pm
Мнения: 3777
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
а аз защо си мислех, някъде май съм чела (нямам чак такава мисъл), че евангелията са писани на арамейски, и първият им превод е на арменски език, но май се оказва, че съм в грешка

_________________
Не се страхувай от съвършенството. Никога няма да го достигнеш.
С. Дали


Нед Фев 27, 2011 12:28 pm Профил Галерия на потребителя
Аватар

Регистриран на: Вто Дек 16, 2008 6:45 am
Мнения: 3073
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
Арамейскиите езици са всъщност семитски езици.
Хелън, вероятно объркването идва от там, че действително на арамейски (демек на еврейски) са написани повечето, да не кажа почти всички книги на Стария завет. И после преведени на гръцки, като най-сериозния превод е този грандиозен труд Септуагинта. за него поверието разказва, че са събрани 70 учени преводачи, на които по отделно е възложено да преведат Свещените книги на Стария завет на гръцки. после преводите на всичките учени са събрани, сравнени и оформени в един общ труд.



Но книгите от Новия Завет са писани изключително на гръцки.

_________________
Нищо прекалено, но всичко докрай!


Нед Фев 27, 2011 12:33 pm Профил Галерия на потребителя WWW
Аватар

Регистриран на: Чет Мар 05, 2009 9:59 pm
Мнения: 3777
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
а ръкописите от Мъртво море те на какъв език са?

намерих
Цитат:
Самият език, на който е написан медният свитък, е голяма загадка. Някои пасажи в него са написани на такъв вид еврейски език (наподобяващ езика на Мишна), който сам по себе си е бил в употреба 800 години по-рано, отколкото е възрастта на свитъка. Нещата стават още по-объркани от присъствието на гръцки букви в текста на свитъка, разположени без никакъв логически порядък.

http://www.pravoslavieto.com/bible/qumran/index.htm

_________________
Не се страхувай от съвършенството. Никога няма да го достигнеш.
С. Дали


Нед Фев 27, 2011 12:38 pm Профил Галерия на потребителя
Аватар

Регистриран на: Нед Авг 08, 2010 12:45 pm
Мнения: 470
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
Аааа,страхотно!

И страхотно обясняваш, Витал!

Всъщност аз лично съм абсолютна боса нова в богословието и на мен ми е много интересно.

В по-голямата си част широката публика възприема мистическата (божествената) страна на религията и не си дава сметка,че нещата имат и своята практическа и от там научна основа. :bravo: :bravo: :bravo: :bravo:


Нед Фев 27, 2011 1:13 pm Профил WWW
Sorceress
Sorceress
Аватар

Регистриран на: Пон Яну 05, 2009 8:38 am
Мнения: 17144
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
toto5172 написа:
нещата имат и своята практическа и от там научна основа. :bravo: :bravo: :bravo: :bravo:

което пък от своя страна напълно и безвъзвратно ги отдалечава от "божествеността"
и в един момент всички стават квантови физици, химици и т.н, опитвайки се да обяснят Бог с науката... което е пълен абсурд...

но е интересно да знаеш историята на най-четената и най-одумваната книга-"Библията".
тълкуванията на Тората са ми много интересни на мен, защото нищо не е така, както изглежда

_________________
Идиотите са мъдро творение на природата, което позволява на глупаците да се мислят за хитри - Андрей


Нед Фев 27, 2011 4:27 pm Профил Галерия на потребителя
Аватар

Регистриран на: Вто Дек 16, 2008 6:45 am
Мнения: 3073
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
Елена написа:
а ръкописите от Мъртво море те на какъв език са?

намерих
Цитат:
Самият език, на който е написан медният свитък, е голяма загадка. Някои пасажи в него са написани на такъв вид еврейски език (наподобяващ езика на Мишна), който сам по себе си е бил в употреба 800 години по-рано, отколкото е възрастта на свитъка. Нещата стават още по-объркани от присъствието на гръцки букви в текста на свитъка, разположени без никакъв логически порядък.

[url=http://www.pravoslavieto.com/bible/qumran/index.htm
http://www.pravoslavieto.com/bible/qumran/index.htm[/quote[/url]]



Така наречените Кумрански ръкописи са на много езици, защото са уникална находка. Сама си прочела, че от 1947 до 1956 са откривани нови и нови пещери с глинени съдове и съхранени в тях ръкописи в пещери около Мъртво Море.

Написани са предимно на староеврейски, арамейски има на арабски, гръцки и разбира се на такива странни езици, наречия и с кодове, за каквито се говори в откъса, който си пуснала. В него конкретно става дума за медния ръкопис. Той се смята, че е карта, която указва скривалището на съкровища, ръкописи и други изкличителни ценности. Съществува теория, че това са скритите от Йерусалимския храм ценности, преди той да бъде разрушен от римляните и градът да бъде разоран до основи, за да изчезне от лицето на земята.

Интересна е историята на Кумран и теориите свързани с всичко това.



В тази връзка се сещам, че имахме супер интересни лекции именно за старите ръкописи, наричани папируси, кодекси, майоскули и минускули.

Обещавам да пусна нещичко от най-любопитните неща.



А репликата на Нел за тълкуванието веднага ме подсеща за още един интересен факт, а именно, че съществуват две основни школи в тълкуването на Свещеното Писание (Библия) - Александрийска и Антиохийска. И е историята в това отношение е също доста любопитна.

_________________
Нищо прекалено, но всичко докрай!


Пон Фев 28, 2011 9:30 am Профил Галерия на потребителя WWW
Аватар

Регистриран на: Вто Дек 16, 2008 6:45 am
Мнения: 3073
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
Я малко по-провокативно



1. Думата ИСТОРИЯ – истор е гръцка дума и означава :
*очевидец, знаещ, познаващ, свидетел
* човек, който може да предаде по достъпен и достоверен начин това, което знае. ( в този смисъл ние всички сме истори на нашата вяра. Всеки християнин е признат да бъде истор, т.е. това, което знае и може той го предава, свидетелства за него.)

2.Друга дума за история е мартерус, която означава мъченик т.е. човек, който свидетелства за вярата чрез мъченията през които минава.
* При значението на думата у нас се набляга върху страданието при свидетелствата за вярата.
* Докато в гръцкия значението на думата се набляга върху това че свидетелстваш.

3. В българския език ние имаме свои еквиваленти на думите истор и материус. Нашите историци превеждат истор като „повест”, което идва от глагола вядяти – знам, познавам. Повест означава същото – нещо, което можеш да разкажеш и засвидетелстваш за него. Свързано е със знание, опит, нещо което си видял. Като видението може да е с ума, а не с очите.


ИСТОРИЯТА В ХРИСТИЯНСКОТО РАЗБИРАНЕ
е нещо, което се е случило във времето или ще се случи във времето. За нас история е не само, което е минало, но и това, което ще се случи до края на времето. Историята е случване на нещо ново в света и във времето.


Времето не съществува винаги.
* Него го има от началото на творението (Когато Бог създава света и всичко в него) . Времето започва да тече като последствие от творението. Начало на времето е сътворението на света. Преди времето е имало само Бог и невидимия свят и не е имало време.
* Има го, защото Бог го е искал и създал. То е дар божи.
* Времето тече и изтича, а не кръжи. То е вектор.
* Времето тече линейно по права линия от началото към края и във всяка точка на времевата линия се случват хиляди неща, които повече няма да се повторят. Мигът утре няма да бъде. Хераклит е определил това като „пантарей” – всичко тече. Както не можеш да газиш една и съща вода в реката, защото тя тече.
* В християнството времето е ценност. Християните казват СЕГА и това сега, утре няма да се повтори.
* Времето има и край – второто пришествие, като тогава времето ще престане да тече. Когато престане да тече времето и историята спира.

Гръцкия дохристиянски античен свят изобщо не може да приеме идеята, че светът е образуван от нищо и че съществува само заради благоволението Божие. Когато се сътворява света, все още е нямало време..
За античните гърци времето е било кръг, кръжене, също като при индийци, будисти - в източните религии. При тях времето няма начало и край, а се повтаря на цикли. Те казват „ ден да мине, друг да дойде”, „ нищо ново под слънцето”.
В античната гръцка религия времето е тежест и то трябва да се премине. Идеята в източните религии е да се победи времето – да те няма, а не да те има, да не се случваш и да не случваш нищо – покой, като покоят е цел. А при нас цел е да се родиш, да се случиш да те има, това е ценност. Животът е ценност основна в християнството. А при тях животът е страдание изпитание, а не възможност.

_________________
Нищо прекалено, но всичко докрай!


Последна промяна Vital на Чет Мар 03, 2011 9:06 am, променена общо 1 път



Сря Мар 02, 2011 10:40 pm Профил Галерия на потребителя WWW
Аватар

Регистриран на: Нед Авг 08, 2010 12:45 pm
Мнения: 470
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
Някои пресичаме реката(време) по-бавно,други по- бързо.Кой колкото му е писано.

Двата бряга са безвремие,но поне аз съм убеден,не и несъществуване.

Т.е. реката е част от нашия път.

Който загуби пътя се озовава в т.нар.ад.

Борбата с реката е безмилостна.Толкова безмилостна,че забравяме какво беше там на брега.

Но си знаем,че ще го стигнем.

Въпросът ми е:Само в реката ли може да се загуби пътя или и на брега?


Чет Мар 03, 2011 3:03 am Профил WWW
Аватар

Регистриран на: Вто Дек 16, 2008 6:45 am
Мнения: 3073
(View: Всички /В Темата)

Мнение Re: За Православието по студентски
Тото,
Въпросът ти е от дълбаещите.
И аз определено не му знам отговора още.
Дори не знам, дали има отговор.

Но пък знам, че утре е Сирни заговезни и след тях започват най-големите пости на Православната Църква.
В тази връзка имам едни текстове и едни свои мисли, които направо ме подпират да споделя и то от дълго време. не се издържа на такъв натиск, начиии. Затова ще пиша, и пиша, и пиша тук. Но понеже е дълго и рискува вместо интересно да стане отегчително, затова на порции.


Постът е нещо, в което ако човек се поразрови, попрочете, поосмисли започва да провижда, че е вложено много мъдрост, смисъл, здрав порядък и човеколюбие. Оказва се, че постът ни е даден не за да бъде изтезавано и тормозено естеството на човека, а за да бъде лекуван самия човек цялостно. Твърдя и вярвам, че няма по-мощно лекарство на света от поста. Това е универсалното лекарство, което Бог е дал на човека за лечение на тялото, душата и духа му. Друг е въпроса, че лечението е изцяло пожелателно и волята да се лекуваме или не остава изцяло наша. А ние верни на себе си по-често предпочитаме да гоним дивото, вместо да се ползваме от питомното под носа ни.

За да разберем как лекува поста човека цялостно, то ще пусна малко теория за телесната, душевната и духовната страта на човек, както я е описал Светител Теофан Затворник в своята книга "Какво е духовен живот и как да се настроим към него".



Телесна страна у човека.
Тялото ни се състои от различни органи. Главните органи са три:
1) Органи, чиято дейност представлява храненето на тялото или телотворенето - стомахът с белите дробове, сърцето, артериите и вените, лимфна система и множество други съдове и жлези, служещи за различни отделяния от кръвта и соковете на тялото;
2) Органи, чиято дейност е движението -вътрешно и външно - системата на мускулите и костите;
3) Органи, чиято дейност определя чувствителността - системата на нервите, чийто център е главата, гръбначният мозък и ганглийната система - някъде под коремната и гръдната преграда, а разклоненията се простират по цялото тяло.

Когато всички тези дейности и взаимното им съотношение са наред, тялото е здраво и животът е извън опасност, а когато този ред се нарушава, тялото заболява и животът е в опасност.

Всяка от трите дейности има своя потребност, която изисква удовлетворяване.
- Потребностите на телотворната част са храната, пиенето, въздухът и сънят,
- Потребността на костно-мускулната част е необходимостта да се напрягат мускулите и направо потребността за движение, която ни кара да ходим, да се разхождаме, да работим нещо;
- Потребността на нервната част е приятното дразнене на нервите на цялото тяло, като чувството за топлина и студ и подобни, и особено приятното дразнене на петте ни сетива, чрез които нервната система излиза навън, за да общува с външния свят.

Всичко това е телесно и какво общо има с него душата? Тя поради тясното си съчетаване с тялото го е приела в своята личност и смята за свои всички телесни потребности. Затова казваме: искам да ям, да пия, да спя, искам да ходя, да се разхождам, да работя, искам да гледам различни цветове, да чувам различни гласове, да усещам различни ухания и т.н.. Като е усвоила за себе си всички телесни потребности, душата смята за свое дело и удовлетворяването им и се грижи за храната, пиенето, съня, дрехите, дома и за всичко друго, желаейки всячески да постигне спокойствие за тялото, та да не я тревожи със своите досадни нужди. Това отношение на душата към тялото, което тя възприема, без да се учи, а сама по себе си, по някаква вътрешна принуда, се проявява в нея като някакъв инстинкт.

Съвкупността на всичко това е телесната страна на човешкия живот. Но не всичко тук е еднакво телесно или плътско и чувствено. Напълно плътска е само хранителната част; но и тя се облагородява чрез приспособяване на удовлетворяването и към собствено душевни цели. Органите на движението и сетивата служат повече на нуждите на душата, отколкото на тялото. А един орган, който се намира сякаш извън системата на другите органи, а именно органът на словото, е изключително орган на душата, определен да служи само на нея.

Телесен, плътски, чувствен - неодобрителен в нравствено отношение живот е този, когато човек, увличайки се крайно от животолюбието и телолюбието, поставя за своя главна цел и грижа покоя на тялото или всестранното удовлетворяване само на телесните потребности, като забравя за душата и още повече - за духа. При това всяка телесна потребност, естествено проста, се размножава в множество допълнителни потребности чрез навика и пристрастието към различните начини на удовлетворяването и. Вземете храната или пиенето, или дрехите. Сякаш няма по-просто от това? А междувременно, колко належащи потребности има: умри, но дай! Затова виждаме, че някои хора нямат и минута свободна, тичайки за необходимото да ги удовлетворят, въпреки че десетки други лица са заети със същото за тях. При такива душата и духът неизбежно гладуват, ако все още не са съвсем заглушени, потиснати и потопени в чувственост.
[JUSTIFY]...

В този смисъл постът първо усмирява тялото и телесните избуяли апетити. Слага им юзда, за да може душата да отдъхва от задоволяването на тези потребности и да има възможност да чуе и провиди другите нужди. Тялото, телесното, плътското се поставя под контрол и му се дава да разбере, че неговата роля е да служи, а не да му бъде робувано.
[/JUSTIFY]

_________________
Нищо прекалено, но всичко докрай!


Съб Мар 05, 2011 1:09 pm Профил Галерия на потребителя WWW
 [ 57 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5, 6  Следваща


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: CommonCrawl [Bot] и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
Powered by phpBB , Almsamim WYSIWYG © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Превод: Ioan Arnaudov